Pædagogik/aktiviteter

SELVVÆRD=

Følelsen af at være et værdifuldt menneske, der er elsket og ønsket.

SELVTILLID=

Følelsen af at være et kompetent menneske, der kan - og klarer - en masse.

Vores målsætning er, at børnene i en glad og tryg atmosfære udvikles, bliver selvhjulpne og forberedes til en god start i børnehaven.

 

NATURDAGPLEJE

ude hver dag

Lailas og Flemmings Dagpleje i Hvalsø

Pædagogik og aktiviteter:

Børnenes trivsel og udvikling                                   

Kommunen er forpligtet til at føre tilsyn med vores virksomhed. Hvis der er grund til det, bliver der gjort de samme tiltag, som hvis børnene var i kommunal dagpleje med f.eks. fysioterapeut og talepædagog i samråd med jer forældre.

For at sørge for børnenes udvikling arbejder vi - gennem leg - med flg. færdigheder, de seks temaer:

Alsidige personlighedsudviklende kompetancer.

Sociale kompetancer.

Sprog.

Krop og bevægelse.

Interesse for naturen og naturfænomener.

Forståelse for kulturelle udtryksformer og værdier.

Handleplan vedr. Grønne spirer for Lailas og Flemmings dagpleje i Hvalsø.

Vi udarbejder handle-/lære-/aktivitets-planer og præsenterer dem for forældrene.Vi dokumenterer med fotos. Desuden er vi altid klar til at tage en snak om det enkelte barns udvikling med barnets forældre.

Vores tilgang til børnene kan overordnet beskrives således:

Anerkendelse:

Vi udviser respekt for børnene og behandler dem ligeværdigt. 

Forståelse:

Vi forsøger at forstå børnenes handlinger, der oftest er undersøgende og eksperimenterende

Nærvær

Vi er opmærksomme og griber ind, når der er brug for det - og lader være, når der ikke er behov for det.

Indlevelse

Vi giver udtryk for, at vi forstår børnenes følelser og forklarer følelserne for børnene.

 Aktiviteter de første måneder som grønne spirer:

- De 0 – 3 årige i naturen året rundt

(tema: Naturen og naturfænomener)

- Naturen ind på legepladsen

(tema: Krop og bevægelse)

Målsætning: Da det er sundt for krop og sjæl at være ude, vil vi forbedre vilkårene for børnenes udeliv og komme ud hver dag. Dette skulle gerne munde ud i, at vi modtager det grønne flag fra Friluftsrådet.

Beskrivelse: Vores have er nu blevet indrettet på børnenes præmisser som en legeplads i naturen. Haven er meget ujævn med niveauforskelle og masser af forhindringer og ”gemmesteder”, som udfordrer fantasien og kroppen samt giver mulighed for at lege sammen såvel som alene.

Her er et område, hvor stubbe og stammer er gravet ned til at balancere og kravle på. Desuden er der en stamme med sidegrene, som er gravet skråt ned i jorden, så børnene kan kravle lidt op. En stamme er blevet skåret lidt i, så der kan opsamles lidt vand, når det regner. I øvrigt kan børnene grave i jorden i dette område og slå på tromme på stammerne med små grenstykker. Der er skåret nogle skiver af stammen, som ligger løst på jorden og kan løftes for at finde krible-krable dyr. 

En grøn kravletunnel af hønsenet ”beklædt” med bl.a. tornløs brombær er placeret mellem en stor rutsjebane (gravet ned i en jordvold, så man eksempelvis kan rulle nedad denne) og en lille trampolin (1 meter i diameter, gravet en smule ned i jorden, så den flugter med jordoverfladen).

Ved siden af dette er nogle babygynger med ryglæn, der er justeret lidt bagover, så de mindste ikke får overbalance og falder fremad og ned af gyngerne. Fastgørelsespindene er fjernet, så børnene selv kan sætte sig og selv gynge. De tre gynger er omkranset af flettet pil, som danner en hyggelig hule med ”tag” over og giver skygge for den hårde sommersol.   

Herudover har vi en sansegynge monteret i et punkt, så den både kan gynge frem og tilbage men også rundt samtidig.

Vi har selvfølgelig en sandkasse – i et fliseområde, hvor der også er legekøkken og legehus. Samt lidt derfra en grusbunke, som tit er godt besøgt. Omkring grusbunken er ribs- og solbær- buske, som børnene løbende forsyner sig fra.

Vi har et bålsted, i form af en konvektionsovn med skorsten på, så det ikke ryger for meget. Børnene kan se flammerne og mærke varmen, men risikerer ikke forbrændinger, da vi har et lille hegn omkring og hurtigt kan lukke lågen. Børnene er med til at hjælpe med at flække og save brænde samt hente det over til bålet.   

Vi har højbed og drivhus. Børnene er med til at så, plante og høste. Ligeså med specialfremstillede ”kartoffellægge-spande”, hvor man kan kigge til rødderne.   

… og ved siden af har vi regntønder, som vi bruger til at samle vand i til vandkanderne. Herefter vandes planterne - eller der er mulighed for at lave smatkager i stedet for.

Børnene har hjulpet med at bygge fuglekasser til haven. Vi holder øje med dem og taler om fuglenes brug af dem. Vi har blandet fedt og frø til fuglene samt fodrer og betragter dem fra spisebordet inden døre om morgenen, når børnene ankommer og får morgenmad.    

Mellem hus og have har vi en overdækket terrasse med sider på. Her er 2 pusleborde i den ene ende, og i den anden ende er der bord + siddepladser i børnenes højde. Herinde spiser vi en stor del af året. Når børnene har sovet til middag er det også herinde, de sidder på potten (hvis det ikke er for koldt), får tøj på og direkte ud og lege i haven, efterhånden som de vågner.

Her har vi også opsat en årstidskalender samt vejr-illustrationer, som vi dagligt taler om. Desuden er der sangtekster og tegninger dertil. F.eks. om fastelavn og nissen på loftet. 

Når vi tager på den ugentlige tur ud af haven, går vi f. eks til søen, skoven, stranden, brandstationen, koncert, teater, zoo, legeland eller til besøgsbondegården. Transporten foregår sommetider med tog, sommetider med telebus eller også til fods. Vi har også været på besøg i børnenes haver og plukket af frugt og bær.      

Nogle gange har vi frokosten med på tur, og der er endda mulighed for at sove til middag på turen ved at medbringe telt eller finde et sted med shelters.  

Vi har tit fiskenet med til alle børn, når vi er ved et vandhul, ved søen eller stranden, og børnene har stolt hjembragt fundne ting til at lave collager eller gaver med. F.eks. muslingeskalle-vindspil. Ved fiskehandleren har vi købt fisk, som børnene så har haft mellem fingrene og derefter har spist.   

Udover de dyr, vi finder i naturen - hjemme og ude, har vi i familien både hund og kat samt høns i en centralt beliggende hønsegård i haven. Disse dyr, som bliver henholdsvis klappet, aet og fodret, er til stor glæde for børnene, som bliver bekendt med dyr og lærer, hvordan man skal behandle dem. 

Dokumentation: Fotos og fremlæggelse ved forældremøder samt indlæg i aviser.

Evaluering: Vi glæder os over, at børnene er glade og sunde og trives – og de nyder haven og turene. Det er en kæmpe fordel, at vi har mulighed for at kunne gå i læ + tørvejr, mens vi er ude. Ellers ville der være nogle dage, hvor det ville være træls at være ”ude”. Vi er nærmest blevet afhængige af at komme ud hver dag. Vi nyder virkelig den friske luft, ligesom børnene gør.

Forskel: Nogen børn skal dog eksempelvis have mere tøj på end andre for ikke at blive kolde. Nogen kan være længere tid ude forår, efterår og om vinteren end andre, og der har vi en stor fordel ved at være to dagplejere sammen, så den ene kan gå ind med nogen af børnene, mens den anden kan blive lidt længere tid ude sammen med de andre. Der er ingen børn, der lider nød af, at vi er så meget ude, som vi er … tværtimod !

Vi har søgt og modtaget det grønne flag hvert år siden 2012 af Friluftsrådet. (mere kendt for de blå flag ved badestrandene)

Vi er en god blanding af vuggestue, dagpleje og familie .. hvor børnene har to voksne at forholde sig til !

Vi har 8-10 børn. Masser af udfordringer og legekammerater ... og tid til knus og kærtegn !

Når der er et barn, som en dag kræver ekstra opmærksomhed og trænger til at sidde på skødet i længere tid, har vi muligheden for at en af os går fra til dette.

Det samme gør sig gældende, når børnene er kreative med maling og lim. Der er det en klar fordel, at der er en voksen til de børn, som er igang og en voksen til de andre, der ikke har lyst. Med mindre børn og hus skal ligne "noget meget kreativt" !!!

Medlem af Friluftsrådets Grønne Spirer - Naturdagplejere.

I dagligdagen vil jeres børn få tryghed, omsorg, nærvær samt selvtillid ved at opleve og blive bekræftet i, at de stille og roligt kan flere og flere ting selv.

Det vigtigste for deres selvværd er dog, at de vil få masser af opmærksomhed, knus og kram samt anerkendelse og forståelse. 

Børnene lærer at tage tøj på, venter på tur og leger parallelt eller sammen med de andre børn. Børnene får nogle rammer, hvor de selv kan bestemme, uden at rammerne er så vide, at de får for meget ansvar lagt på skuldrene - vi husker, at det er os, der er de voksne samtidig med, at vi har respekt for børnenes valg og handlinger!

Desuden mener vi, at der skal være tid til at fordybe sig, også når man gerne vil lege lidt for sig selv. 

Vi synger, danser, kravler, hopper, løber, tegner, maler, mærker former, kulde og varme, smager og dufter, fortæller historier, kilder og griner og meget andet.

Alle rettigheder til alt på hjemmesiden (alle sider) tilhører ejer af hjemmesiden.